Arengukava

Kõpu põhikooli arengukava 2025-2029

Kõpu Põhikooli arengukava on leitav siit:

Kõpu Põhikool
 

Kõpu Põhikooli arengukava

2025-2029

Kõpu 2024

 

SISUKORD

SISSEJUHATUS……………………………………………………………………….3

Arengukava koostamise protsess………………………………………………..…3

  1. 1.1 Arengukava lähtealused.…………………………………………………………….3

    1.2 Kooli tutvustus………………………………………………………………………3

  2. Kooli missioon, visioon, põhiväärtused……………………………………………4

    2.1 Kõpu põhikooli missioon……………………………………………………………4

    2.2 Kõpu põhikooli visioon. .……………………………………………………………4

    2.3 Kõpu põhikooli põhiväärtused...…………………………………………………….4

    2.4 Arengukava elluviimisel on oluline...……………………………………………….4

  3. Kooliarenduse põhisuunad ja valdkonnad...……………………………………...5

    3.1 Arengukava üldeesmärgid..…………………………………………………………5

    3.2 Hetkeseis ja arengueeldused..……………………………………………………….5

  4. Tegevuskava aastateks 2025-2029 (lisa 1)...………………………………….……7

  5. Arengukava uuendamise kord……………………………………………………..8

  6.  

SISSEJUHATUS

 

Kõpu Põhikooli arengukava on dokument, mis määrab ära kooliarenduse põhisuunad, valdkonnad ja tegevuskava viieks aastaks ning arengukava uuendamise korra. Kõpu Põhikooli arengukava lähtub põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest (PGS), kooli põhimäärusest, sisehindamise aruandest (2019-2023), Põhja-Sakala valla arengukavast ning  Tartu Ülikooli Eetikakeskusele esitatud konkursitöödest (väärtusanalüüsid).

Oma 102 eksisteerimisaasta jooksul on Kõpu kool aidanud säilitada inimestes kodukohatunnet, loonud ja säilitanud rahvuslikke traditsioone. Õpilase haritusele paneb aluse hea ja kvaliteetne üldharidus. 

Arengukavas ei ole kajastatud tegevused, mis on iga-aastased ning ära toodud kooli üldtööplaanis.

Arengukava oli 27.08-10.09.2024 a. ettepanekute ja arvamuste esitamiseks avalikustatud Põhja-Sakala valla FB lehel ja Kõpu Põhikooli kodulehel (kopukool.ee). Antud perioodil ei laekunud ühtegi ettepanekut. 




Arengukava koostamise protsess

1.1. Arengukava lähtealused

Kõpu Põhikooli arengukava eesmärk on kavandada kooli jätkusuutlik areng aastateks 2025-2029. Arengukava ja selle tegevuskava on aluseks kooli õppekava uuendamiseks ning õppeaasta üldtööplaani koostamiseks. Arengukava koostamise lähtealuseks on Põhja-Sakala valla hariduse arengukava 2020-2025 ja Põhja-Sakala valla arengukava 2023-2030. Lisaks lähtuti põhikooli ja gümnaasiumiseadusest  ja kooli 2024. aastal valminud sisehindamise aruandest. Arengukava koostamiseks toimusid arutelud erinevates gruppides: õpetajad, hoolekogu, lapsevanemad. Arengukava kohta avaldasid arvamust õppenõukogu ja hoolekogu.

 

1.2. Kooli tutvustus

Kõpu Põhikool asub Viljandimaa äärealal, Kõpu keskasulast ca kilomeeter Pärnu poole jäävas ajaloolises mõisahoones Viljandi-Pärnu maantee ääres. Viljandisse on siit 20 km, Suure-Jaani 30 km, Kilingi-Nõmme 27 km ja Pärnusse 65 km. Soomaa Rahvuspargi keskus jääb koolist 25 km kaugusele.

Kõpu Põhikool on lasteaed-põhikool. Kooli juurde kuulub kaks koolieast nooremate laste rühma. Lasteaiarühmad asuvad alevi keskel olevas lasteaed-raamatukogu hoones.

Esimesed kinnitatud kirjalikud andmed kooli olemasolust Kõpus pärinevad 1768. aastast. 1872. aastal avati Kõpu luteriusu kihelkonnakool (II astme algkool). 1885. aastal asutati Kõpu mõisa kool Supsis (1885-1921).

Suure-Kõpu 6-klassiline algkool moodustati Kõpu kihelkonna kooli ja Supsi kooli ühendamise läbi 1921. aasta novembris. Järgnevate aastakümnete jooksul toimus mitmeid kooli reorganiseerimisi.
Alates 2005. aastast on kooliga liidetud lasteaed, kool kannab nime Kõpu Põhikool.

Lasteaiarühmad (30 last) tegutsevad 2009. aastal renoveeritud lasteaia hoones, mis asub Kõpu alevi keskel. Koolieast nooremate lastega tegelevad 4 õpetajat ja 2 õpetaja-abi.

Õpilasi on koolis 56, õpetajaid 13.  Klassikomplekte on 6 (I ja II, V ja VI ning VIII ja IX klass on liitklassid). Lasteaiarühmades on lapsi keskmiselt 30.

Õpilaste kasutada on erinevaid võimalusi pakkuv spordihoone.

 

2. Kooli missioon, visioon, põhiväärtused 

2.1. Kõpu Põhikooli missioon

Meie kool on meie laste jaoks, hoiame, säilitame  ja arendame vallas Kõpu Põhikooli – kus saab toimuda kõigi laste võimetekohane arenemine isiksuseks, kes tulevad toime edaspidises elus.

 

2.2. Kõpu Põhikooli visioon

Kujuneda kooliks, kus:

  • arendatakse igat last tema isikupärast lähtuvalt;

  • kasvatatakse lastes usku iseendasse ning hoolivust ümbritseva vastu;

  • väärtustatakse kodukohta ja tema ajalugu;

  • osatakse hinnata mõisakooli ja –parki kui atraktiivset õpikeskkonda.

 

2.3. Kõpu Põhikooli põhiväärtused

  • Hoolivus ja turvalisus – märkame ja toetame teineteist, kogu kooli/lasteaia kollektiiv on positiivselt meelestatud.
  • Traditsioonid – hindame ja edendame oma kooli ja kogukonna tunnet.
  • Omanäolisus – väärtustame mõisakooli kui unikaalset õpi- ja kasvukeskkonda.  

 

2.4. Arengukava elluviimisel on oluline:

  • kooli pidaja tagab kvaliteetse põhihariduse ja tugiteenuste kättesaadavuse; 
  • kooli juhtkond kujundab õppimist ja arengut toetava organisatsioonikultuuri ning toetab õpetaja professionaalset arengut;
  • õpetaja kujundab arengut toetava õpikeskkonna, seab võimetekohased õpieesmärgid ja arendab enda professionaalseid oskusi; 
  • õppija osaleb õppes vastutustundlikult ja kujundab teadlikult oma kooliteed; 
  • lapsevanem toetab õppijat ja vastutab lapse koolikohustuse täitmise eest.

 

3. Kooliarenduse põhisuunad ja valdkonnad

3.1. Arengukava üldeesmärgid

Kõpu Põhikooli (sh lasteaia) arengukava üldiseks eesmärgiks on tagada kooli õppetaseme vastavus nii riiklikus kui ka kooli õppekavas kehtestatud nõuetele.

  • Tegutseda põhikoolina ja kindlustada õpilaste võimalused konkurentsivõimelise hariduse omandamiseks.

  • Jätkata õpikeskkonna täiustamist ja riikliku õppekava nõuetega kooskõlla viimist.

  • Täiendada infotehnoloogia inventari eesmärgiga anda põhikooli lõpetajatele esmane arvuti- ja infotehnoloogiliste võimaluste kasutamise oskus (digipädevus).

  • Mitmekesistada õpilaste võimalusi tegelemiseks kehakultuuriga ja luua täiendavaid võimalusi tervislike eluviiside kujunemiseks.

  • Arendada materiaalset baasi ja leida juhendajaid, et kool suudaks kaasata võimalikult suurt hulka õpilasi, lapsevanemaid ja vallaelanikke mitmekülgses huvitegevuses.

 

3.2. Hetkeseis ja arengueeldused

Eestvedamine ja juhtimine

Tugevused  

Koolielu alusdokumendid koostatakse ühiselt ning arutatakse läbi õpetajate töökoosolekutel ja õppenõukogu koosolekutel, seda nii arengukava kui ka üldtööplaani puhul. Arengukava koostamise protsessi on kaasatud  ka lapsevanemad läbi oma esindajate (hoolekogu) ning arutelude koosolekutel.

Parendusvaldkonnad 

Kollektiivi aktiivsem osalemine oluliste otsuste tegemisel. Rohkem tähelepanu lasteaiale ja selle tegevustele. Õpilaste aktiivsem kaasamine oluliste otsuste tegemisel.

 

 

Personalijuhtimine

Tugevused

Õpetajate ametikohad on kõik täidetud. Õpetajatele võimaldatakse end täiendada ja õpetajatel on valmisolek ja tahtmine end täiendada. On võimalik väikese koormusega (0,2) kasutada sotsiaalpedagoogi abi. 

Parendusvaldkonnad

Koolis  ja lasteaias on vaja tugispetsialiste – eripedagoog, logopeed. 

 

 

Koostöö huvigruppidega

Tugevused 

Kool ja erinevad huvigrupid on valmis koostööks. 

Lasteaia Rohelise Kooli töörühm on motiveeritud programmi töös osalema. 

Parendusvaldkonnad

Suurem lastevanemate kaasatus kooliellu – aktiivsem osalemine hoolekogutöös ja üldkoosolekutel. 

Õpilasesinduse töö käivitamine.

Kooli ja lasteaia reklaamimine/tutvustamine erinevatele huvigruppidele.

Liikuma Kutsuva Kooli põhimõtete rakendamine igapäeva koolitöös.

 

 

Ressursside juhtimine

Tugevused 

Oskused ja valmisolek leida lisaressursse kooli õppe- ja kasvatustegevuse mitmekesistamiseks. 

Rohelise Kooli programmis osaledes toimub järjepidev keskkonnahariduse andmine lastele.

Parendusvaldkonnad

IKT vahendite kaasajastamine (vahetamine kaasaegsemate vastu). Pargi valgustuse täielik uuendamine.

Lasteaia maja vajab mitmeid remonttöid (loetletud allpool). Koolimaja ja spordihoone vajavad remonti.

 

 

Õppe- ja kasvatusprotsess

Tugevused 

Õpikeskkond soodustab probleemide puhul kohest märkamist ja sekkumist (väikesed klassid, kõik tunnevad kõiki). Väikesed klassid võimaldavad pakkuda individuaalset lähenemist õppetöös.

Huviringide valik on mitmekesine ja koolis toimub piisavalt palju erinevaid üritusi.

Kõik 9. klassi lõpetanud õpilased on läinud edasi õppima.

Parendusvaldkonnad

Kooli õppekava uuendamine, kooli eripära välja toomine.

Täpsustada IÕKde puhul praktilist poolt (koostamine, tegevused, koolitused).

Loovtööde juhendi uuendamine.

Huviringide valiku mitmekesistamine. 

Väärtuskasvatuse parem visualiseerimine.

 

4. Tegevuskava aastateks 2025-2029 


4.1. Eestvedamine ja juhtimine

Jrk.nrTegevusedTulemused/mõõdikudVastutaja
1.Õpilaste aktiivgrupi moodustamine ja tööle rakendamine.Õpilased osalevad aktiivselt koolielu korraldamises.Klassijuhatajad
2.Infovahetuse parendamine lasteaia ja kooli vahel.Lasteaia ja kooli personal on paremini  üksteise tegevusest informeeritud. Direktor
3.Sotsiaalmeedia postitustes kooli põhiväärtuste teadlik edastamine # kaudu.Põhiväärtused on erinevatele sihtgruppidele paremini eksponeeritud.Direktor, õpetajad
4.Kooli väärtuste selgem ja nelja väärtuse eraldi sõnastamine kooli dokumentatsioonis.Kooli põhiväärtused on arengukavas ja õppekavas väärtuste kaupa sõnastatud ja seeläbi arusaadavamalt esitatud.Direktor, õpetajad

 

4.2. Personalijuhtimine

 

Jrk.nrTegevusedTulemused/mõõdikudVastutaja
1.Tugispetsialistide, sh vallaülene koolipsühholoog, palkamine ning teenuse kättesaadavuse tagamine lasteaias ja koolis.Lapsed ja õpilased on igakülgselt toetatud.KOV, direktor
2.Piirkondliku remondimehe ametikoha loomine struktuuris ning remondimehe palkamine.Piirkonna asutustes on hoonete remondiabi kättesaadav.KOV, direktor
3.   

 

4.3. Koostöö huvigruppidega

 

Jrk.nrTegevusedTulemused/mõõdikudVastutaja
1.Õpilaste rakendamine kooli sotsiaalmeedia kanalites autoritena.Kooli info edastamine on  personaalsem.Direktor
2.Koosolekute korraldamisel veebirakenduste kasutamine.Koosolekutel osalejate hulk on suurenenud.Direktor
3.Avatud uste päeva korraldamine kord õppeaastas. Huvilistel on võimalik saada ülevaade kooli tegemistest.Direktor, klassijuhatajad
4. Liikuma Kutsuva kooli tegevuste süsteemsem rakendamine.Koolipere liikumisaktiivsus on suurenenud (nt sporditegevustest osavõtt).Liikumis-kasvatuse õpetaja

 

4.4. Ressursside juhtimine

 

Jrk.nrTegevusedTulemused/mõõdikudVastutaja
1.Arvutipargi uuendamine/täiendamine, et tagada valmisolek e-eksamisteksKooli arvutipark võimaldab e-eksameid tõrgeteta läbi viia.KOV, direktor
2.Pargi valgustuse II osa uuendamine.Mõisapark on turvaliselt valgustatud. KOV, direktor
3.Klassides valgustuse (vanade lampide) uuendamine.Klasside valgustus vastab ettenähtud normidele. KOV, direktor
4.Lasteaia keldri remont.Kelder on sodist puhastatud, niiskuse probleemid kõrvaldatud. KOV, direktor
5. Lasteaia terrasside remont.Lasteaia terrassid on remonditud ja turvalised. KOV, direktor
6. Päikesepaneelide paigaldamine lasteaia katusele.Lasteaia elektrikulu on vähenenud.KOV, direktor
7.Lehepuhuri ostmine pargi korrastuse hõlbustamiseks.Pargi korrastamine on tulemuslikum.KOV, direktor
8.Liiklusohutuse tagamine Viljandi-Pärnu maantee ületamisel koolipargi alevipoolses otsas koostöös maanteeametiga. Ohutu liiklemise alase selgitustöö tegemine.Õpilased ja koolipersonal ületavad maanteed ohutult (täiskasvanute positiivne eeskuju).KOV, direktor

 

4.5. Õppe- ja kasvatusprotsess

 

Jrk.nrTegevusedTulemused/mõõdikudVastutaja
1.Kooli õppekava uuendamine, kooli eripära välja toomine.Koolis on uuendatud, oma kooli eripära sisaldav õppekava.Direktor
2.Loovtöö juhendi uuendamine.Kooli loovtööde vormistamise juhend on lihtsalt ja üheselt arusaadav.Direktor
3.Huviringide valiku mitmekesistamine.Huviringides osalejate hulk on suurenenud. Direktor
4.Väärtuskasvatuse nähtavaks muutmine kooliperele ja erinevatele huvigruppidele.Kooli väärtused on viidud kooli igapäevaellu- nähtavad nii sõnades kui tegudes. Direktor

 

 

5. Arengukava uuendamise kord

Arengukava täitmise kontrolli teostab direktor.

Arengukava uuendamisel lähtutakse Põhja-Sakala Vallavolikogu 26.04.2018 määrusest nr 33 „Arengukavade ja eelarvestrateegia koostamise kord“. 
 

 

 

Avaldatud 20.12.2021. Viimati muudetud 23.02.2025.